T1D-säker förskola & skola 

Utbildingens innehåll samt vanliga frågor & svar

Frågor & svar: 

Om utbildningen


Vad är T1D-säker skola? 

T1D-säker skola är en gratis, digital och interaktiv utbildning i typ 1-diabetes för personal inom förskola, grundskola, fritidsverksamhet och gymnasie.
Utbildningen ger kunskap för att upptäcka symtom, stötta elever med typ 1-diabetes och skapa en trygg och inkluderande skolmiljö.

Varför ska jag gå utbildningen?

Varje år insjuknar över 950 barn – och minst lika många vuxna – i diabetes typ 1 i Sverige, motsvarande omkring 40 skolklasser.
Du kommer troligen möta ett barn eller en ungdom med sjukdomen någon gång.
Eftersom insjuknandet ofta sker snabbt kan kunskap om symtomen vara livsviktig för att barnet ska få rätt vård i tid.

Tillsynsansvar skola/förskola  

När ett barn är i förskolan, skolan eller på fritidshemmet övergår vårdnadshavarens tillsynsansvar till skolans huvudman. Huvudmannen ansvarar för att personalen har tillräckliga kunskaper om typ 1-diabetes och att det finns resurser för att barnets egenvård ska fungera. Det innebär att hålla blodsockret inom målområdet så att barnet mår bra. Bristande egenvård kan vara farligt för barnet.
Vänta inte med att lära dig – din kunskap kan göra skillnad redan idag!

Deltagande och målgrupper

Vem riktar sig utbildningen till?

Utbildningen riktar sig till all personal inom förskola, grundskola, fritidsverksamhet och gymnasie – oavsett roll.
Samtliga roller i verksamheten kan och uppmuntras att delta.

Kan endast delar av personalstyrkan gå utbildningen? 

Utbildningen är framtagen för hela verksamheten.
Vi rekommenderar att all personal, även rektor, genomför den.
Steg 1 tar cirka 20–30 minuter och kan pausas när som helst.

Jag arbetar inte inom någon av de benämnda verksamheterna men vill ta del av utbildningen, hur gör jag?

Skolpersonal prioriteras, men du kan se en demofilm och ta del av utbildningsinnehåll här: Videogenomgång T1D-säker skola
Om du studerar till ett yrke inom skola eller vård är du också välkommen att delta.

Jag är vårdpersonal och vill ta del av utbildningen

Hör av dig till oss på t1dsaker@tad1.se så återkommer vi med mer information. 

Jag är förälder och vill ta del av utbildningen

Vi kan i dagsläget tyvärr inte skapa konton till föräldrar då det skulle innebära en väldigt stor mängd konton för oss att administrera. Bara förskole- och skolpersonal landar i + 250k personer som vi ska hålla koll på för att kunna rapportera tillbaka till respektive kommun hur det går för deras personal.
Du som förälder som är nyfiken på utbildningens innehåll kan läsa en sammanfattning längre ner på denna sida och titta på en videopresentation.

Jag är förälder och vill att mitt barns förskola/skola ska genomföra utbildningen

Be förskolan/skolan gå in på https://www.tad1.se/t1dsaker. Där finns all information om utbildningen och om anmälan.

Anmälan och praktiskt

Hur anmäler man sig till utbildningen?

En ansvarig person (till exempel rektor, administratör eller skolsköterska) skickar in en Excel-fil med:
kommun, skola, roll, förnamn, efternamn och e-postadress.
Vi kan tyvärr inte ta emot enskilda anmälningar.                            Alla inloggningsuppgifter skickas till den som gjort anmälan.

Länk till anmälningsinfon

Vi vill göra utbildningen gemensamt – går det?    

Ja, med ett konto kan ni titta på utbildningen tillsammans och gå igenom innehållet gemensamt. Utbildningen är dock utformad för att varje person ska ha ett eget inlogg. Då kan du i lugn och ro gå igenom utbildningen och repetitionsfrågorna samt få ett personligt diplom efter varje steg. Med ett eget konto kan du också pausa utbildningen och återuppta den när det passar dig.
Vi rekommenderar därför att alla deltagare har ett eget inlogg.

Vi har anmält oss men inte fått inloggningsuppgifter

Inga mejl skickas ut automatiskt.
All information och inloggningsuppgifter skickas till den person som gjort anmälan och behöver sedan delas vidare till personalen. Om du har några frågor eller funderingar kan du alltid kontakta vår support: 0470-91161

Jag behöver anmäla en ny medarbetare – hur gör jag?

 • För 3 personer eller färre: skicka uppgifterna direkt i mejl.
 • För fler än 3 personer: skicka en ny Excel-fil på samma sätt som tidigare. Enligt instruktion här.

Vi har personal med skyddad identitet – hur gör vi?

Kontakta oss på t1dsaker@tad1.se eller ring vår support, tel: 0470-911 61 så hjälper vi er att lösa det på ett säkert sätt.

Måste jag ha dator?

Nej, utbildningen fungerar lika bra på mobil, surfplatta och dator.

Jag glömde att spara mitt diplom, hur gör jag för att få det?

Om du har missat att spara ner ditt diplom kan du logga in igen och göra om sluttestet. Du behöver inte gå igenom hela utbildningen, utan kan gå direkt till sluttestet. När du har genomfört testet på nytt och blivit godkänd kan du spara ner ditt diplom direkt efteråt.

Kontakta oss på eller ring vår support, tel: 0470-911 61 så hjälper vi dig.

Vår skola önskar få diplom för T1D-säker skola – vad krävs?

När samtliga personer som förskolan eller skolan har genomfört steg 1 och blivit godkända på kunskapstestet, kan verksamheten erhålla ett diplom.
Om förskolan eller skolan önskar ett diplom, behöver ni kontakta oss så ordnar vi detta.

Var loggar jag in och går kurserna?

Du hittar kurserna på: https://tad1.infocaption.com/portal/startsida
Observera att du först måste vara anmäld för att kunna logga in.

Om utbildningens innehåll

Hur är utbildningen upplagd och hur lång tid tar den?

Utbildningen består av tre steg som bygger på varandra:
Steg 1: För all personal (ca 20–30 minuter)
Steg 2: För dig som har ett barn med typ 1-diabetes i din grupp (ca 20 minuter)
Steg 3: För dig som har huvudansvar, till exempel rektor eller resurs (ca 30–60 minuter)
Utbildningen är interaktiv och innehåller korta filmer, texter och frågor.

Hur fungerar stegen?

Stegen bygger på varandra och är anpassade efter hur nära du arbetar ett barn eller en ungdom med typ 1-diabetes.
 • Steg 1: För all personal (ca 20–30 minuter)
 • Steg 2: För dig som har ett barn med typ 1-diabetes i din grupp (ca 20 minuter)
 • Steg 3: För dig som har huvudansvar, till exempel rektor eller resurs (ca 30–60 minuter)
 Utbildningen är interaktiv och innehåller korta filmer, texter och frågor.
Du kan pausa när som helst, fortsätta senare och repetera så ofta du vill.

Kostar utbildningen något?

Nej, hela utbildningen är helt kostnadsfri.

Repetition och tillgång

Kan jag gå tillbaka och repetera efter genomförd utbildning?

Ja, du kan logga in och repetera när som helst. Ditt konto finns kvar i systemet.

Hur ofta behöver jag repetera utbildningen?

Vi rekommenderar att du repeterar utbildningen inför varje nytt läsår för att hålla kunskapen aktuell.

Var kan jag repetera kring kolhydraträkning?

Du kan repetera via T1D-appen, artikeln om kolhydraträkning och i steg 3 som alltid finns tillgängligt.

Jag har glömt mitt lösenord – hur gör jag?

Om du har glömt ditt lösenord kan du enkelt återställa det genom att klicka på ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Fyll i din e-postadress, så skickas ett bekräftelsemail till dig. När du har bekräftat din adress skickas ett nytt lösenord till din mejl, som du sedan kan använda för att logga in. Du hittar en bildguide att följa här: https://tad1.infocaption.com/portal/t1dsaker

Om du behöver hjälp eller har frågor är du alltid välkommen att kontakta vår support på 0470-911 61.

Jag är inte säker på om jag är anmäld, hur gör jag?

Om du är anmäld ska du ha fått ett mejl från den som ansvarar för att anmäla er skola eller förskola, med information om hur du loggar in. Om du är osäker på om du har anmält dig kan du prova att klicka på "Glömt lösenord". Om du redan finns registrerad kommer du att kunna ange din e-postadress och få instruktioner för att skapa ett nytt lösenord. Är du inte anmäld kommer den att tala om detta.

Behöver du hjälp är du alltid välkommen att höra av dig till vår support på 0470-911 61.

Övrigt

Vem står bakom utbildningen?

Utbildningen är framtagen av den ideella föreningen Together Against Diabetes 1 (T.A.D.1) i samarbete med barn och ungdomar med T1D, vårdnadshavare,  skolpersonal och vårdpersonal. Allt innehåll är granskat av medarbetare på Karolinska Universitetssjukhuset.
Läs mer på www.tad1.se.

Jag vill lämna feedback på utbildningen

Varmt välkommen att mejla oss på eller ring vår support, tel: 0470-911 61.

Utbildningens innehåll

Allt innehåll är framtaget tillsammans med vårdpersonal, drabbade, föräldrar och skolpersonal. Utbildningen innehåller grunder och allmän kunskap som ger en trygg kunskapsbas. Specifik kunskap om enskilda barn/elever måste sedan förmedlas av föräldrarna genom egenvårdsplanen och direkt information till ansvariga på skolan.

Steg 1 

  • Vad är typ 1 diabetes?
  • Insjuknande - Fyra T
  • Lågt blodsocker
  • Högt blodsocker
  • Nödsituationer
  • Att lära ut T1D
  • Sammanfattning
  • Sluttest 

Steg 2 

  • Skolgång med T1D
  • Behandling och hjälpmedel
  • Prov och prestera 
  • Fysisk aktivitet
  • Tips & trix för skoldagen
  • Sammanfattning 
  • Sluttest

Steg 3

  • Ansvar och samarbete
  • Mental hälsa - att förstå elevens situation 
  • Behandlingen - mäta blodsocker och ge insulin
  • Behandlingen - låga och höga blodsocker
  • Kolhydraträkning del 1 
  • Kolhydraträkning del 2
  • Fysisk aktivitet 
  • Tips till resurs 
  • Sammanfattning 
  • Sluttest 

Steg 1 -sammanfattning

Vad är typ 1 diabetes?

  • Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom som uppstår då kroppens immunförsvar tar fel och förstör de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Insulin är ett livsviktigt hormon.
  • Både barn och vuxna insjuknar i typ 1 diabetes.
  • Det finns idag inget botemedel för typ 1 diabetes. Bra men mycket krävande behandling finns. Insulin måste injiceras varje dag, flera gånger om dagen, livet ut för att personer med T1D ska må bra.

Fyra T

  • Kom ihåg Fyra T som står för de vanligaste symtomen på debuterande typ 1 diabetes - Törstig, Toanödig, Trött och Tunn.
  • Obehandlad typ 1 diabetes blir snabbt livshotande - ta kontakt med sjukvården direkt vid misstanke! Det krävs bara ett enkelt stick i fingret på vårdcentralen för att konstatera eller utesluta typ 1 diabetes. 


Lågt blodsocker
  • Vid lågt blodsocker behöver personen med T1D få i sig socker i någon form. Druvsocker är det allra snabbaste men juice, sockrad saft, söt läsk, honung eller sockerbitar fungerar också.
  • Lågt blodsocker kan kännas olika för olika personer. Till exempel som darrighet, hunger, irritation och svaghet i benen. Du som står bredvid kan exempelvis se att personen blir blek, svarar långsamt och/eller osammanhängande och har svårt att fokusera.
Högt blodsocker

  • Högt blodsocker hos en person med bekräftad typ 1 diabetes är sällan akut. Insulin sänker blodsockret men får bara ges av personen med T1D själv eller utbildad personal.
  • Högt blodsocker kan kännas olika för olika personer. Till exempel som trötthet, illamående, huvudvärk, ökad törst, mer kissnödig, ont i magen, muntorrhet och suddig syn.


Akutsituationer
  • Vid mycket lågt blodsocker kan man bli medvetslös, då ska inget stoppas i munnen pga kvävningsrisk. Ring ambulans och lägg personen i stabilt sidoläge direkt.
Fördomar försvårar behandlingen
  • De som lever med typ 1 diabetes får utstå mycket fördomar och missförstånd. Gör vad du kan för att minska dessa. Informera om hur det faktiskt ligger till när du hör felaktiga påståenden.
  • Typ 1 diabetes går varken att förebygga eller bota. Personer med typ 1 diabetes kan inte tillverka insulin och måste därför tillföra det manuellt. 
Filmer i steg 1

Vadå T1D?
En ständig närvaro
Hur känns eller syns lågt blodsocker?
Hur känns eller syns högt blodsocker?

Steg 2 -sammanfattning

Skolgång med T1D
  • Både högt och lågt blodsocker påverkar hjärnans funktion och kan göra eleven väldigt trött, att hen får svårt att tänka klart, fokusera och sitta still. Därför är det viktigt att försöka balansera blodsockret mellan 4-8 mmol/l, men det fungerar inte alltid.
  • Personer med T1D kan och vill göra samma saker som alla andra och med planering går det bra.
  • Det är viktigt att minska fördomar om T1D. Rätta felaktiga kommentarer och svara på frågor som dyker upp i ditt klassrum.
  • En uppdaterad egenvårdsplan skall finnas i skolan, med information om elevens typ 1 diabetes och behov av stöd. Egenvårdsplanen är en överenskommelse mellan vårdnadshavare, skolpersonal och hälso- och sjukvårdens personal.
Film

Den osynliga sjukdomen

Behandling & hjälpmedel 
  • När en person får typ 1 diabetes har betacellerna i bukspottkörteln som bildar insulin förstörts och slutat fungera. Insulin är ett livsviktigt hormon som omvandlar glukosen i maten vi äter till energi. De med T1D mäter sitt blodsocker med en blodsockermätare eller glukossensor och tar insulin med insulinpenna eller insulinpump.
  • När blodsockret blir för lågt måste man äta eller dricka snabbverkande socker (som saft eller druvsocker) för att höja det. Lågt blodsocker behöver behandlas direkt så att det inte sjunker till en akut låg nivå. Ring 112 om eleven blir okontaktbar eller medvetslös.
  • När blodsockret blir för högt behöver man ta insulin för att sänka det. Endast personal som har fått utbildning om insulindosering och det specifika barnets behov får ge insulin.
  • Blodsockret påverkas av kolhydraterna i maten, fysisk aktivitet, stressnivå och många andra faktorer.


Prov & Prestera med T1D

  • Stress och nervositet ger en fysisk reaktion som påverkar kroppen på olika sätt. För många med T1D påverkas blodsockret av stress och kan leda till koncentrationssvårigheter.
  • De som lever med T1D har rätt till att få de anpassningar de behöver för att klara av skolan. Det kan handla om att få förlängd provtid, möjlighet att sitta enskilt, göra ett prov vid ett annat tillfälle eller att ha möjlighet att göra omprov om eleven haft högt eller lågt blodsocker vid provtillfället.

Fysiskt aktivitet - lek & idrott 

  • Att röra sig regelbundet är bra för alla, oavsett typ 1 diabetes eller inte. För den som har typ 1 diabetes kan fysisk aktivitet vara en utmaning blodsockermässigt. Det fungerar inte alltid och den som håller i idrotten måste visa förståelse för detta.
  • Vid fysisk aktivitet måste druvsocker eller annat snabbverkande socker alltid finnas i närheten och ansvarig vuxen måste vara redo att hjälpa till om blodsockret sjunker för mycket.

Steg 3 -sammanfattning

Ansvar och samarbete
  • När en elev med T1D befinner sig på skolan eller fritids ligger ansvaret för behandlingen och elevens mående på skolan.
  • Flera personer behöver kunna elevens T1D och behandling så att situationen inte blir sårbar om en personal är sjuk, ledig eller slutar.
  • Extraresurser/kontaktpersoner rekommenderas att regelbundet vistas med eleven för att hålla kunskapen vid liv, exempelvis följa med eleven på en lunch.
  • En bra kommunikation med vårdnadshavare är en viktig del för att få till ett bra samarbete kring en elev med typ 1 diabetes.
  • Det som står i egenvårdsplanen är det som gäller.
Mental hälsa
  • “Det är jobbigt när det piper i klassrummet och att
    alla tittar på en när man går ut för att ta druvsocker”
  • “Det känns jobbigt att behöva ta insulin och inte kunna börja äta direkt.”
  • Det är viktigt att få en förståelse för allt som krävs av den som lever med T1D och ta reda på hur du kan göra för att stötta eleven och underlätta för förståelse hos klasskompisar.


Behandlingen
  • Blodsockret påverkar hjärnans funktion och hur man mår – därför strävar vi efter att ligga mellan 4-8 mmol/L så stora delar av dygnet som möjligt
  • Lågt blodsocker – behandla alltid ett blodsocker < 3,9 mmol/l. Druvsocker är allra snabbast.
  • Om barnet blir medvetslös – ring 112, lägg personen i stabilt sidoläge och håll om så hen inte skadar sig vid eventuella kramper. Ge INGEN medicin.
  • Högt blodsocker - över 8 mmol/l korrigeras ett högt blodsocker om senaste insulindos tog för minst två timmar sedan.
Kolhydraträkning
  • I maten är det främst kolhydraterna som höjer blodsockret. Därför räknar vi kolhydratmängden och ger en insulindos anpassad till mängden.
  • Kolhydrater i maten / kolhydratkvot = E insulin
  • Noggrann kolhydraträkning ökar chansen att hålla blodsockret inom målområdet 4-8 mmol/L.
  • Kolhydraträkning kräver praktisk övning och erfarenhet, igång och prova! 
Film

Kom igång med kolhydraträkning

Fysisk aktivitet

  • Det behövs extra koll på blodsockret före, under och efter – primärt för att minska risken för lågt blodsocker
  • Inför – sikta på att starta på 5-8 och ha med socker nära tillhands
  • Under – Ge druvsocker alternativt söt saft om lågt under lektionen
  • Efter – Håll koll på kurvan, fyll eventuellt på med kolhydrater och/eller justera insulindosen